Conrad Hietink van Alcomex: “Van een mooi MKB-bedrijf naar een platform voor groei.”

Published on

Gwen de Vos van Steenwijk en Jos Schelfhout van Navigator Network Executive Search spraken met Conrad Hietink van Alcomex, een gespecialiseerd bedrijf in technische veren. Het bedrijf heeft productiecentra in Nederland, Tsjechië, Polen en India. Van een MKB-bedrijf is Alcomex in korte tijd getransformeerd naar een platform voor groei.

Achtergrond Alcomex
Alcomex levert al meer dan 25 jaar technische veren. Vijf jaar geleden zijn Conrad Hietink en Jelle van Vliet samen met investeerder Nordian ingestapt met een duidelijke strategie voor internationalisering. Sindsdien is het bedrijf sterk gegroeid. Het van oorsprong Nederlandse bedrijf is inmiddels actief in meerdere Europese landen en heeft een fabriek in India. Er werken zo’n 350 mensen en de omzet is tussen de 40 en 50 miljoen op jaarbasis. “We leveren aan allerhande industrieën,” vertelt Conrad Hietink. “Onze veren zitten in het zonneklepje van de Mini tot aan vliegtuigen. Van landbouwmachines, trampolineparken tot aan de klapschaats.” In de deurverenmarkt is Alcomex Europees marktleider, die ambitie is er ook voor andere markten.

Vertel eens, hoe ben je hier terecht gekomen?
“Samen met mijn studievriend Jelle van Vliet speelde ik al langer met de gedachte om te gaan ondernemen. Ik werkte bij Philips en hij bij Ziggo. In 2015 zijn wij op zoek gegaan naar bedrijven om over te nemen. We zijn oriënterend gaan praten met Alcomex, terwijl die niet helemaal in ons zoekprofiel paste. Het klikte meteen zo goed, er was sprake van wederzijds vertrouwen. Datzelfde gevoel hadden van begin af aan met Nordian, de investeerder waar we tot voor kort nauw mee hebben samengewerkt. Afgelopen maand heeft het Zweedse Lesjöfors Group een meerderheidsbelang in Alcomex genomen waarmee ze deze rol overnemen van Nordian.

En hoe is jouw samenwerking met Jelle?
“Dat gaat heel goed. Jelle en ik kennen elkaar natuurlijk privé door en door, maar het was even afwachten of het zakelijk ook werkt. We hebben een traject gedaan om dat te testen en we blijken elkaar goed aan te vullen. Mensen zeggen wel dat je niet met vrienden moet samenwerken, Maar het is zoveel leuker om dit samen te doen, je staat sterker en hebt zoveel meer lol. Je moet wel dezelfde werkethiek en ambitieniveau hebben. Als het werkt, geeft het zoveel power.”

Wat is kenmerkend voor jullie bedrijf, waarin onderscheiden jullie je?
“We zitten in een oerconservatieve business waar bedrijven roepen dat ze zo’n goed product hebben dat het zich vanzelf verkoopt. Alcomex onderscheidt zich doordat we ons enorm flexibel opstellen ten opzichte van de klant. We hebben een internationale salesorganisatie opgebouwd omdat we de ambitie hebben te groeien. Door veel met klanten te praten, hebben we een ‘Pyramide van Succes’ ontwikkeld. De eerste behoefte van onze klant is goede kwaliteit van het product, daarna komt betrouwbaarheid van leveren, de prijs, flexibiliteit en bovenaan de pyramide staat: meedenken over oplossingen. Deze Pyramide geeft ons richting in onze bedrijfsvoering.”

Een nieuwe fase voor Alcomex met aandeelhouder Lesjöfors?
Dit is is inderdaad een belangrijke volgende fase voor ons bedrijf. We zullen samen een Europese leider in de verenindustrie vormen. Lesjöfors en Alcomex hebben een vergelijkbare bedrijfscultuur, soortgelijke operaties en een complementaire geografische footprint. Wij zullen nu over een gecombineerde Alcomex-catalogus van meer dan 10.000 standaardveren in voorraad beschikken en we zullen baat hebben bij inkoopvoordeel dat onze kosten verlaagt.

Wij zijn enthousiast over de mogelijkheden voor ons Alcomex-team en voor onze toekomst samen met Lesjöfors. Wij zullen ons groeitraject voortzetten terwijl we ons voordeel doen met de synergieën binnen de Lesjöfors Group – en met voortaan een nog breder en beter productaanbod voor onze klanten overal in Europa. Alcomex werkt verder onder onze eigen merken en management. Dat ligt in lijn met de decentrale organisatie van Lesjöfors. Het bedrijf werkt altijd op die manier. Lesjöfors en Alcomex behouden hun eigen fabrieken, verkoopteams en operaties in alle landen.

Wat hebben jullie voor ogen met Alcomex?
“We richten ons op mensen blij maken met de juiste veeroplossing. Daarnaast willen we een goede werkgever zijn, een beetje lol maken met elkaar vinden wij belangrijk. We willen gezien worden als marktleider in specifieke sectoren, zoals die van deurveren. Van een mooi MKB-bedrijf hebben wij een platform voor groei gemaakt door flink te investeren in goede mensen, salesteams en productiecapaciteit. Die groei willen we verder ontwikkelen. De juiste mensen vinden, dat is bepalend voor ons succes. En daarom vinden wij het ook mooi dat jullie als Navigator Network ons daar bij helpen!”

Hoe zorg je voor eenheid in zo’n groot bedrijf?
“We hebben twee bedrijven overgenomen, die geven we veel autonomie, maar ze zijn ook deel van onze familie. Daarnaast zijn we snel internationaal gegroeid. We proberen een geheel van het bedrijf te maken door onze normen en waarden vast te leggen in een verhaal waar iedereen zich in herkent. Dat is gelukt door veel tijd in communicatie te steken. Naast internationale meetings, brengen we twee keer per jaar een krant uit, door en voor onze mensen.”

Hebben jullie veel last gehad van de corona pandemie?
“Het eerste waar we ons hebben gericht, is zorgen dat onze mensen veilig kunnen werken. De fabriek in India is zeven weken gesloten en bepaalde industrieën waar wij voor werken, werden flink geraakt. Het tweede kwartaal vorig jaar kregen we daardoor een forse teruggang, maar het derde kwartaal ging het al weer veel beter. We hebben er een grote klant bijgekregen, zo zie je maar dat er ook kansen in corona tijd ontstaan.”