Pauline Rengers-Loudon: "We groeien hard, de uitdaging is om goede mensen te vinden, m.n. startende ambitieuze vrouwen kiezen vaak voor grotere corporates"

Published on

Jos Schelfhout en Gwen de Vos van Steenwijk van Navigator Network Executive Search spraken onlangs met Pauline Rengers-Loudon van Relay Corporate Finance, een onafhankelijk corporate finance adviesbureau. Een gesprek over hoe Relay zich onderscheidt doordat de partners een achtergrond als ondernemer hebben en zich goed kunnen verplaatsen in hun klant. En over de inzet van storytelling om de pareltjes van hun klanten boven water te krijgen en zo beter in de markt te zetten. Tot slot maakt Rengers-Loudon zich hard voor meer diversiteit in de financiële wereld, dat komt de resultaten ten goede.

Achtergrond Relay Corporate Finance
Relay Corporate Finance is zeven jaar geleden opgericht als Cavim Corporate Finance. De oprichter, Irik Polman, is er nog, maar de partners zijn wel gewisseld. Sinds twee jaar zijn er totaal vijf partners. Bij deze frisse start past een nieuwe naam, Relay staat voor samenwerken en doorgeven. Ze richten zich op het begeleiden van de verkoop en aankoop van bedrijven, het vinden van groeifinanciering, het waarderen van bedrijven en het fundraisen voor Private Equity fondsen. Hun doelgroep betreft middelgrote bedrijven met een omzet tussen de 10 en 100 miljoen euro. De partners hebben bijna allen een achtergrond als ondernemer in diverse bedrijfstakken, dankzij hun brede netwerk bedienen zij bedrijven vooral in detachering, ICT services, de maakindustrie en de foodsector.

Jullie maken een snelle groei door, wat is jullie ambitie?
‘We zijn nu met 5 partners en 3 associates , binnenkort sluit een senior associate aan. We zijn hard aan het groeien en willen uiteindelijk over een paar jaar met 20 mensen hier zitten. De uitdaging is om goede mensen te vinden, daar gaat Navigator Network ons bij helpen. Ik ben vooral op zoek naar ondernemende vrouwen, maar die zijn er niet veel in de financiële wereld. En de vrouwen die er zijn, kiezen vaak voor de grote corporates omdat daar meer opleiding en structuur is. Het leuke aan een kleine club als de onze is juist dat je meteen mee mag naar klanten. Je krijgt veel vrijheid, dat is spannend. De mensen die hier starten, blijven ook, dat zegt veel.’

Wat maakt jullie uniek?
‘Al onze partners hebben een ondernemersachtergrond. We weten uit eigen ervaring hoe het is om een bedrijf te leiden en wat er nodig is om het naar een volgende fase te brengen. Dat hele proces hebben we zelf gedaan, we weten waar iedereen doorheen gaat. Zo fungeren we als een soort coach. Dankzij onze persoonlijke begeleiding, halen we hele goede resultaten. Onze klanten komen vaak bij ons terug voor een volgende stap, we hebben een lange termijn samenwerking.’

Wat is jullie aanpak?
‘Wij zijn natuurlijk ook van de spreadsheets, maar dat heeft minder prioriteit. Wij kijken eerst; wat is het verhaal van je bedrijf? Met storytelling zetten we een bedrijf in de markt en de cijfers ondersteunen dat verhaal. Dankzij storytelling krijgen wij boven tafel wat een bedrijf uniek maakt, wat hun meerwaarde is. Vaak ziet een directeur van een bedrijf niet wat voor pareltjes hij heeft. Door veel te praten en te vragen, krijgen wij die boven tafel. We hebben vorig jaar een bedrijf verkocht voor drie keer de waarde die de ondernemer vooraf in zijn hoofd had. Dankzij storytelling hebben we dit bedrijf zo goed neer weten te zetten en dit resultaat behaald. Andere bedrijven in deze wereld kijken meer naar de financiële kant en niet naar het verhaal erachter. Hiermee onderscheiden we ons in de markt.’

Geven jullie ook advies hoe ze het bedrijf moeten inrichten, bijvoorbeeld met een Raad voor Commissarissen (RvC)?
‘We denken zeker mee over hoe een bedrijf eruitziet, zakelijk is ingericht, en bijvoorbeeld over de business development kant. Zo adviseren we bijvoorbeeld om eerst een goede financiële directeur aan te nemen voor ze het bedrijf gaan verkopen, zodat het bedrijf een steviger profiel heeft. Of om een Raad van Advies of van Commissarissen in te stellen. Een RvC heeft vaak een controlerende functie in de financiële wereld, maar kan ook goed meedenken over groei en een klankbord zijn voor het bedrijf. Ik pleit voor meer diversiteit bij RvC’s. Nu kiezen ze vaak voor mensen die qua kennis en kunde er precies bij passen. Terwijl het juist goed zou zijn om iemand erbij te halen die niet precies in het plaatje past en een andere, verfrissende blik op de zaken meebrengt en out of the box denkt. Meer diversiteit zorgt uiteindelijk voor betere resultaten, dat is wetenschappelijke bewezen.’