Willem Duijf van Moove: een data tech bedrijf met een hoog empathisch vermogen

Published on

Jos Schelfhout van Navigator Network Executive Search sprak met Willem Duijf van Moove Connected Mobility. Moove helpt fleetmanagers om hun wagenpark efficiënter, veiliger en meer duurzaam in te zetten. En Navigator Netwerk helpt Moove aan de juiste mensen. Een gesprek over waarde creëren, razendsnelle groei, internationalisering, slim verbinden, tweetraps rakketten en een zwerm vogels als metafoor.

Achtergrond
Moove is een expert op het gebied van automotive telematica. Zij spelen een belangrijke rol in het inzichtelijk maken van data rondom wagenparken ten behoeve van wagenparkbeheerders en berijders. Moove werkt samen met de beste partners op de markt voor real time inzichten rechtstreeks afkomstig vanuit het wagenpark, zorgt ervoor dat deze in de juiste context wordt geplaatst en dat er automatisch actie op volgt. Vlootmanagers maken op deze manier eenvoudig verbeterslagen op gebied van efficiency, veiligheid, duurzaamheid en kostenbeheer.

Moove is onderdeel van AutoBinck Group, een familiebedrijf dat zich richt op slimme mobiliteitsoplossingen. De afgelopen jaren is de organisatie uitgegroeid naar een bredere mobiliteitsleverancier met zo’n 1500 medewerkers verdeeld over 4 divisies met een totaal van 75 werkmaatschappijen. Ze staan voor innovatief en duurzaam ondernemerschap.

Waarom heb je zelf voor Moove gekozen?
“Ik word warm van nieuwe kansen zien en creëren. Meer bedrijven zijn vooruitstrevend, maar de Autobinck Group vult het ook echt in. Je merkt dat AutoBinck een familiebedrijf is met een lange termijnvisie. De aandeelhouders zien graag dat we betekenisvol zijn voor de toekomst. Ideeën hoeven niet per direct geld op te leveren. Als je in mobiliteit echt een verschil wil maken is die lange termijnvisie een must. Met Moove kunnen we dit waarmaken.”

Wat doen jullie precies als Moove?
“Wij zijn vooral de verbinder tussen alle data die verschillende partijen, naast onze klanten, kunnen gebruiken. Denk aan klanten als HelloFresh, CoolBlue, Jumbo, maar ook internationale klanten als PepsiCo. En de andere partijen zijn bijvoorbeeld lease- en verzekeringsmaatschappijen en autobouwers. Laten we als voorbeeld een busje nemen die voor een supermarkt rondrijdt. Een dongel in dat busje stuurt data omtrent de status van de motor, rijgedrag van de berijder, gebruik van de gordel, etc., naar de vlootmanager. Voorheen had zo’n manager weinig zicht op dat wagenpark, nu is alles meetbaar. Maar diezelfde data zijn ook waardevol voor de pechhulp, leasemaatschappij, verzekeraar en andere dienstverleners rondom diezelfde vloot. Dit helpt de vlootmanager hun vloot nog efficiënter, veiliger en meer duurzaam in te zetten. Dit zijn drie actuele thema’s waar we onze klanten vandaag mee helpen. Daarin werken samen met de juiste partners. Het gaat erom dat je niet opnieuw het wiel uitvindt, wij zijn er om de juiste data slim met elkaar te verbinden.”

Jullie groeien snel, vertel daar eens wat over?
“We zijn in 2017 opgericht, en sindsdien is onze dienstverlening al in meer dan 25 landen en dat gaat in korte tijd naar meer dan 85 landen. We accelereren in hoog tempo. In 2021 verdubbelden we in groei en in 2022 gaat dat ook gebeuren, net als het jaar erop. We schalen enorm op in onze klanten en ook in de landen waar we zitten. Ondanks deze groei, blijven we dicht bij onze klanten en kijken hoe we nog meer waarde voor hen kunnen creëren. Alle data zijn er al, die kan nog beter gedeeld worden met verschillende partijen. Dankzij het delen van deze data wordt een busje onderdeel van een ecosysteem met een eigen stem dat de garage rechtstreeks waarschuwt als het tijd is voor een reparatie.”

Waarin zit jullie toegevoegde waarde?
“We weten wat er bij de klant speelt. Alles begint met een luisterend oor om te begrijpen wat er in de toekomst nodig is. We houden oog voor mens en detail. Moove is een data tech bedrijf met een hoog empathisch vermogen. Alles heeft als doel om het werkende leven van vlootmanagers leuker, makkelijker en waardevoller te maken. Bedrijven zullen niet zomaar data willen delen, maar wel als het waarde voor ze oplevert. Om in het voorbeeld van het supermarkt busje te blijven: Als een wegenwacht bedrijf data van die busjes heeft, weten ze direct wat er aan de hand is en komen meteen met de juiste middelen aan. Een volgende stap is dat ze kunnen voorkomen dat zo’n busje met pech langs de weg staat. Als de wegenwacht kan meekijken naar die data, zeggen ze op tijd waar onderhoud nodig is. Beide partijen hebben voordeel bij deze uitwisseling van data. Hierin zit ook een verdere groeiversnelling, dat wegenwacht bedrijf kan dankzij onze tools betere dienstverlening leveren en wil dat ook voor andere klanten doen. Zo hebben we indirecte sales en gaat de groei nog sneller. Het is een tweetrapsraket. Het eerste deel is onze eigen groei en internationalisering, het tweede deel is die indirecte sales via nieuwe waarde creatie door onze partners.”

Waar moet je opletten? Waar zit de uitdaging?
“De uitdaging zit in de groeiversnelling en ons internationale karakter, ons bereik ging in korte tijd van Benelux naar binnenkort wereldwijd. We moeten er op letten dat ondanks die snelle groei onze customer service hoog blijft. Dat is juist ons onderscheidend vermogen: klanten zijn vol lof, die aandacht voor de klant willen we vasthouden. Dat doen we door te blijven ontwikkelen en de basis goed te houden.

Verder moeten we blijven innoveren, het ecosyteem voor onze klanten ontsluiten is daarvan een goed voorbeeld. Momenteel maken we een diepte-investeringen in ons platform om partijen gemakkelijk gebruik te laten maken van de data in het ecosyteem of nieuwe data in te brengen voor belang van de partner, maar belangrijker; de gezamenlijke klant. Dit ecosysteem kan je vergelijken met een zwerm vogels. Als je die ziet vliegen gaat het heel harmonieus. Geen bioloog kan nog verklaren hoe dit werkt, er is namelijk geen centrale regie en toch botst het niet. Zo willen we een ecosysteem voor mobiliteit creëren met de ambitie dat het een zelf georkestreerd systeem is. De data vormen de verbinder, Moove speelt slechts een faciliterende rol. Dat is waar we naar toe bewegen.”