De nieuwe generatie in het familiebedrijf duikt in de wereld van de e-bikes.

Published on

Onlangs spraken Froukje van Oosterbos & Jos Schelfhout van Navigator Network Executive Search met Leonard Heuker of Hoek, die samen met zijn broer Marnix een innovatief nieuw hoofdstuk schrijft in het familiebedrijf TMD Security.

Waar TMD Security wereldfaam verwierf met de beveiliging van geldautomaten (ATM’s), zagen zij een kans in een compleet andere sector die schreeuwt om veiligheid: de e-bike markt. In dit gesprek duiken we in de transitie van een gevestigd familiebedrijf, de techniek achter het perfecte slot en de komst van zwaargewicht Niels (voormalig CEO Lekker Bikes) om de groei te versnellen.

Jos: Leonard, TMD Security is een gevestigde naam in de bancaire wereld. Hoe kom je van geldautomaten bij fietsen terecht?
Leonard: Het lijkt misschien een enorme sprong, maar we bouwen voort op een rijke historie. Mijn vader heeft TMD grootgemaakt met oplossingen tegen plofkraken en skimming, maar ook met access management voor geldautomaten: slimme sloten waarmee je via een app toegang krijgt tot een ATM. Wij zagen dat we die specifieke kennis – de combinatie van hardware en software – konden toepassen in een andere industrie. Na uitgebreid marktonderzoek, van kluisjes tot containers, kwamen we uit bij e-bikes. De diefstalcijfers zijn enorm en de huidige sloten lopen hopeloos achter op de waarde van de fietsen. Voor ons een mooie uitdaging om hierin te springen.

Froukje: Hoe bijzonder dat jullie dit als broers oppakken binnen het familiebedrijf. Hoe werkt die dynamiek?
Leonard: Het is eigenlijk heel organisch gegroeid. Ik was in eerste instantie van plan om met mijn studie natuurkunde en econometrie hele andere dingen te gaan doen maar had ook een interesse in ondernemen. Daarom ben ik eerst bij TMD gestart om samen met mijn vader te onderzoeken of we onze security-expertise konden inzitten in een nieuwe markt. Al snel focusten we ons op de e-bike sector. Mijn vader is inmiddels niet meer operationeel actief, maar hij blijft een onmisbare sparringpartner en nauw betrokken bij de ontwikkelingen. Later sloot Marnix zich bij ons aan, die een enorme hoeveelheid software-ervaring meebrengt uit eerdere eigen start-ups. Dat was voor ons essentieel om naast hardware ook de software volledig in-house te ontwikkelen. Het voelde vanaf het begin heel natuurlijk om dit samen met mijn broer en vader op te pakken. Het brengt ons veel positieve energie.

Momenteel doen we dus alles in-house waarbij Marnix het softwareteam aanstuurt en daarbij hebben we ook onze eigen hardware-entiteit in Istanbul. Dat maakt ons uniek: we beheersen de hardware, de software én de firmware. Grote bestaande slotenfabrikanten missen vaak die software-infrastructuur, terwijl tech-partijen de hardware onderschatten.

Jos: Jullie product moet het 'kettingslot-probleem' oplossen. Wat maakt jullie slot anders dan wat er nu bij de fietsenmaker ligt?
Leonard: Gebruiksgemak en veiligheid. Mensen gebruiken hun tweede slot vaak niet omdat het gedoe is: zwaar, onhandig en je moet sleuteltjes zoeken. Ons slot heeft AutoConnect: je loopt naar je fiets en het slot ontgrendelt via je telefoon, zonder dat je die uit je zak hoeft te halen. Daarnaast zit er ook een luid alarm in. Maar het moet ook fysiek veilig zijn. De materialen die we gebruiken komen uit de maritieme techniek en worden bijvoorbeeld ook in politievesten gebruikt; ze zijn lichtgewicht, maar bestand tegen betonscharen.

Froukje: Om deze innovatie naar de markt te brengen, zochten jullie versterking. Via ons zijn jullie uitgekomen bij de voormalig CEO van Lekker Bikes. Wat was doorslaggevend om voor Niels Berg-Bark te kiezen?
Leonard: We hebben een prachtig product en de techniek staat, maar het moet nu de markt op. Niels brengt de commerciële ervaring en het netwerk in de fietsindustrie die wij nodig hebben om te schalen. We willen direct schakelen met fietsenwinkels en OEM’s (fietsmerken). Niels gaat die lancering begeleiden. Het is voor hem ook een mooie uitdaging: we zijn geen dozenschuiver, maar een tech-bedrijf met projecten die de hele keten gaat veranderen.

Jos: Waar kijken jullie het meest naar uit de komende tijd?
Leonard: Allereerst de lancering van het kettingslot in januari. Maar de ambitie reikt verder. De verzekeringspremies voor e-bikes rijzen de pan uit – soms wel 1100 euro per jaar voor een bakfiets. We willen toe naar een ecosysteem waarbij betere beveiliging leidt tot eerlijke premies. Waar vroeger een junk een gestolen fiets voor een paar tientjes verkocht is de diefstal van e-bikes inmiddels uitgegroeid tot georganiseerde misdaad. Wij willen de consument de regie en hun gemoedsrust teruggeven. Het wordt een jaar van executie. We trappen in januari af met de lancering van onze slimme kettingsloten. De focus ligt daarbij eerst op Nederland en België, maar we rollen snel door naar Duitsland en Scandinavië (de Nordics). Daarnaast kijken we erg uit naar de introductie van ons smart ringslot. Dat is echt een alles-in-één beveiligingsoplossing die we ook direct bij fietsfabrikanten kunnen integreren. De techniek staat, het team is er klaar voor; nu gaan we de markt op!

Froukje: Leonard, dank voor het inkijkje in jullie keuken. Het is inspirerend om te zien hoe jullie als nieuwe generatie het familiebedrijf opnieuw uitvinden!

TMD Security zet de standaard voor de nieuwe generatie e-bike beveiliging. Navigator Network is er trots op de directie te hebben ondersteund bij het vinden van de juiste commerciële versterking om deze ambitieuze groeifase te leiden.

Meer weten? Neem dan contact op met Froukje van Oosterbos of Jos Schelfhout

×

If you are interested or have a question, please send a WhatsApp message to one of our team members.