
Corporate lessons learned: Karlijn Vlasblom over ondernemen vanuit een passie met TOOT!
Published on
Joost Roelofsz van Navigator Network Executive Search sprak met Karlijn Vlasblom, oprichter van TOOT!, een verantwoord make-up merk speciaal voor kinderen en tieners. Haar missie: kinderen helpen zorgeloos te kunnen experimenteren met make-up. Zonder schadelijke stoffen, zonder huidproblemen en zonder de druk om zich mooier te maken. Om verder te groeien, wil ze zich omringen met de juiste mensen – precies waar Navigator Network voor staat.
Achtergrond
Karlijn Vlasblom begon haar carrière bij Procter & Gamble, waar ze als stagiaire begon en ondergedompeld werd in de marketingwereld. Binnen dit bedrijf met super gemotiveerde en getalenteerde collega’s leerde ze hoe je een merk opbouwt en constant werkt aan verdere groei. Ze werkte er tien jaar. Uiteindelijk was ze verantwoordelijk voor een team van 30 man en daarmee voor de marketing & communicatie strategie en plannen van alle P&G merken in de Benelux. Dit was een succesvolle periode met veel ruimte voor grote innovaties en nieuwe productlanceringen. Een zeer waardevolle leerschool, maar de volgende stap vereiste een verhuizing naar het buitenland – geen optie vanwege haar gezin.
Waarom ondernemen?
‘Bij Procter & Gamble bereikte ik mijn plafond. Daarna hielp ik samen met een oud-collega bedrijven om verder te kijken dan winst en na te denken over hun purpose en het verschil dat zij kunnen maken. Ook heb ik op freelance basis enkele jaren in verschillende keukens van mooie bedrijven als Danone, FrieslandCampina en BOSKA kunnen kijken. Ondernemen was nooit mijn plan, totdat mijn dochter in 2019 make-up wilde proberen. Ik zocht naar een product zonder schadelijke stoffen en speciaal geschikt voor haar gevoelige huid, maar vond alleen maar producten voor volwassenen of speelmake-up vol narigheid. Toen besloot ik het zelf te doen – er moesten vast meer ouders zijn die hetzelfde willen voor hun kinderen. Maar ik ben dus begonnen te ondernemen vanuit een idee en een passie zonder me daadwerkelijk te realiseren dat ik ging ondernemen’.
Hoe ben je gestart?
‘Ik blufte me naar binnen op Europa’s grootste cosmeticabeurs en vond uiteindelijk een fabrikant die bij mij paste. Dat was een lastige zoektocht tussen vele verschillende fabrikanten. Zie er als nieuw merk met een nieuwe doelgroep en idee voor een innovatief natuurlijke productlijn met verschillende producten maar tussen te komen zonder direct met giga orders te starten. De look en feel van de productlijn ontwikkelde ik samen met 100 kinderen van een basisschool: een echte co-creatie. Een ontwerper vertaalde hun input naar hoe de uiteindelijke producten er nu uitzien.’
Wat zijn je verkoopkanalen?
‘TOOT! ligt o.a. bij parfumeriezaken, concept stores, warenhuizen en in het Duty Free kanaal. Het is een leuk product om cadeau te geven. De reisbranche werkt heel goed, we liggen op Schiphol, verkopen ook op Malediven Airport en aan boord bij een Aziatische airline. En we verkopen natuurlijk online. De mix van kanalen is juist zo goed, ze hebben elk hun eigen rol, ze ondersteunen elkaar.’
Wat is je doel?
‘Afgelopen jaar gebruikten 25.000 kinderen TOOT! make-up. Het draait om experimenteren en plezier, niet om schoonheid – ze zijn al mooi zoals ze zijn. Door sociale media komen kinderen op steeds jongere leeftijd in aanraking met schoonheidsidealen en make-up en willen dit proberen. Helaas regelmatig met huidproblemen tot gevolg, omdat deze producten simpelweg niet ontwikkeld zijn voor de gevoelige kinderhuid. Dit wil ik met TOOT! oplossen en ondertussen bijdragen aan een positief zelfbeeld voor deze kwetsbare leeftijdsgroep. Mijn doel? 1 miljoen kinderen bereiken. TOOT! is al actief in 15 landen. Leuk nieuwtje is dat we in samenwerking met Watsons net gelanceerd zijn in de Filippijnen! Maar ik wil nog verder opschalen op alle fronten.’
Je samenwerking met de Tomingroep past bij je maatschappelijke betrokkenheid?
‘Sinds afgelopen zomer is onze logistiek uitbesteed aan een sociale werkplaats van de Tomingroep, waar mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt werken. Het is een mooie besteding van hun dag, ze werken er met veel plezier. Het is een prachtige stap geweest.’
Wat heb je aan je corporate achtergrond als ondernemer?
‘Ik leerde hoe je een merk bouwt en dat alle details moeten kloppen. Het 10 stappen verder kunnen denken en dat door vertalen naar de gewenste kwaliteit. Ik ben perfectionistisch en strategisch ingesteld, dat heb ik daar geleerd. Maar ik moest ook veel loslaten. Bij P&G werd alles geanalyseerd en vooruit gepland. Als ondernemer moet je vooral durven en gewoon doen. Ik werk minder vanuit mijn hoofd, meer met mijn buik.’
Wat valt je zwaar?
‘Ik mis soms wel de mensen om mij heen. Ik besef me overigens goed dat ik het niet alleen doe. Naast de Tomingroep werken er genoeg andere partners en freelancers mee. Tevens heb ik gelukkig mijn beste vriendin die ondernemer is, een netwerk van female founders en een informele adviesraad, maar uiteindelijk moet ik alle beslissingen zelf nemen. Dat is leuk, spannend, maar soms ook eenzaam en zwaar. Ondernemen betekent ook vooral zelf de handen uit de mouwen steken. Als het moet, sta ik zelf pakketjes in te pakken, ook als ik ziek ben. Dus je motivatie moet onuitputtelijk zijn.’
Je vond een financierder. Hoe ging dat?
‘In het begin financierde ik alles zelf. Dat is geen aanrader. Vanaf het begin een financierder meenemen is slimmer. Onze groei verdubbelde jaarlijks en de inkoopvolumes werden enorm, internationaal zelfs. Ik zocht heel kwetsbaar via LinkedIn naar een investeerder en benoemde dat het voor vrouwen vaak lastiger is. Zo vond ik uiteindelijk Invest International. Nu zijn mijn voorraadrisico’s afgedekt en kan ik verder groeien.’
Die snelle groei kun je niet alleen aan. Wat voor mensen zoek je op termijn, wil je dat ze net als jij een corporate achtergrond hebben?
‘Op dit moment is TOOT! de fase van ‘mijn kindje’ voorbij en begint het een serieuze business te worden. Er moeten nu dingen gebeuren en daarvoor is een combinatie van kapitaal en mensen nodig. Vooral mensen met een hands-on mentaliteit en dezelfde motivatie en passie voor het merk. Ervaring bij een corporate is daarbij mooi meegenomen. Liefst mensen die meer naast mij komen werken, dan bij mij komen werken. Bij mij draait het vooral om impact maken, de winst die volgt dan vanzelf. Die verbondenheid is wat ik zoek. De kwaliteit van het team bepaalt uiteindelijk het succes.’
Meer weten? Neem dan contact op met Joost Roelofsz