
Drijfveren- en competentie assessment maken een search compleet
Published on
Navigator Network Executive Search verbindt bedrijven met topkandidaten voor sleutelposities in het management. Wij werken veel samen met DGA/familie geleide- en ‘mid-sized’ private equity ondersteunde portfolio bedrijven. Wij kijken vooruit, analyseren teams en identificeren wie en wat nodig is om een bedrijf te laten groeien. Elke situatie vraagt om andere persoonlijkheden.
Samen met onze collega Marjolein Nijburg, die binnen Navigator Network verantwoordelijk is voor de drijfveren- en competentie metingen, zoals Marjolein deze assessments noemt, realiseren we niet alleen de perfecte match voor de betreffende positie, maar ook voor het team en de organisatie als geheel. Marjolein Nijburg licht de voordelen van de meting toe.
Wat voor assessment is het eigenlijk?
Het assessment dat wij gebruiken is gebaseerd op een wetenschappelijk onderbouwde methode die inzicht biedt in de natuurlijke drijfveren en competenties van kandidaten. ‘De meting is onder meer gebaseerd op de analytische psychologie van Jung. Het is nadrukkelijk geen test; er zijn geen ‘goede’ of ‘foute’ antwoorden. De meting laat niet alleen zien waar kandidaten het beste tot hun recht komen, maar ook waar mogelijke blokkades zitten' vertelt Marjolein. 'In functiebeschrijvingen zien we vaak het schaap met 5 poten terugkomen, die zijn op zijn zachtst gezegd nogal schaars. In onze methodiek wordt zichtbaar aan welke eisen iemand van nature kan voldoen en wat men op aangeleerd gedrag levert. We maken de valkuilen zichtbaar die de kandidaat meer energie kosten en naar boven komen in stressvolle situaties. Dit zorgt ervoor dat we nog beter in staat zijn om het verschil aan te tonen bij twee gelijkwaardige kandidaten.
Kort maar krachtig
De meting duurt slechts twintig minuten en vereist geen lange vragenlijsten. De meting brengt in kaart welk gedrag een kandidaat vertoont onder verschillende omstandigheden. Kandidaten kiezen onbewust een aantal archetypes ('oer' drijfveren), waardoor de drijfveren die van nature bij je passen en de drijfveren die van nature niet bij je passen, zichtbaar worden en sociaal wenselijke antwoorden niet mogelijk zijn. Vervolgens selecteren ze tien competenties waarvan ze zelf vinden dat ze uitblinken. Marjolein: ‘Omdat deze keuzes gelinkt zijn aan de (onbewuste) archetypes, kunnen we onderscheiden wat aangeleerd gedrag is en wat hen van nature goed afgaat. Manipulatie is onmogelijk—onbewuste patronen komen direct aan het licht.’
Persoonlijk gesprek
‘De meting wordt altijd gevolgd door een diepgaand gesprek van minimaal anderhalf uur,’ vult Marjolein aan. ‘Hierin vertelt de kandidaat zijn of haar verhaal en bekijken we samen waar we dit terugzien in de meetresultaten zodat de kandidaat werkelijk inzicht krijgt in de natuurlijke drijfveren en eventueel te ontwikkelen talenten. Het is in ieders belang dat mensen werk doen dat hen van nature ligt, omdat dit minder energie kost. In stressvolle situaties vallen mensen namelijk terug op schaduwgedrag—minder sterke eigenschappen die onder druk naar voren komen. Door deze inzichten te verkrijgen, kunnen kandidaten hun valkuilen herkennen. Iemand die inzicht heeft in zijn schaduwgedrag kan beter omgaan met stressvolle situaties en bijsturen door bepaalde zaken vanuit een andere drijfveer op te vangen of te delegeren.’ Tot slot bespreken we de uitkomsten met de opdrachtgever(s). Het is uiteindelijk aan hen om een definitieve keuze te maken. Deze eindgesprekken worden als heel waardevol ervaren.
Bepalen of teamleden complementair aan elkaar zijn
Marjolein: ‘Met de meting analyseren we niet alleen individuele kandidaten, maar ook teams. Als teamleden elkaars talenten en valkuilen kennen, verbetert de communicatie en verandert de groepsdynamiek. De meting helpt ook om te bepalen of teamleden complementair zijn aan elkaar. Zo hebben we recent een bedrijf geholpen waar minder commerciële focus was. Door de rolverdeling aan te passen en een CEO met commerciële drive aan het team toe te voegen, werd het bedrijf succesvoller in het aantrekken van klanten. En wanneer je weet waar een collega sterk in is, kun je gerichter om hulp vragen.’
Groei mogelijk maken
‘Onze opdrachtgevers zijn vaak investeerders die bedrijven willen laten groeien. In dat proces is het cruciaal dat de juiste mensen op de juiste plekken zitten. De meting helpt ons om te doorzien of kandidaten zich mooier voordoen dan ze in werkelijkheid zijn. Iedereen wil zichzelf uiteindelijk zo goed mogelijk presenteren. Dit voorkomt teleurstellingen en mismatches. Bovendien ontdekken we welke competenties iemand mogelijk nog niet benut, en nog kan ontwikkelen,’ licht Marjolein toe. ‘We hebben laatst een meting uitgevoerd voor een nieuw samengesteld team. Uit het teamprofiel bleek dat meerdere teamleden dezelfde score behaalden: ze vermeden verantwoordelijkheid. Ze vergaderden veel, maar ondernamen geen actie. Vrijheid was voor hen belangrijker dan verantwoording afleggen. Dit inzicht hielp het team om verantwoordelijkheid te nemen en daadwerkelijk stappen te zetten.’
Meer weten over onze assessments? Neem dan contact op met Marjolein Nijburg of Jos Schelfhout of check www.navigatornetwork.nl