
Duurzaam leiderschap: Maarten Bautz over groeien met J.J. Darboven
Published on
Jos Schelfhout en Joost Roelofsz van Navigator Network Executive Search spraken met Maarten Bautz, General Manager Benelux bij J.J. Darboven. Bij dit familiebedrijf, met een rijke historie (bijna 160 jaar) in de koffie wereld zet Bautz zich o.a. in voor de duurzaamheidsagenda. Een thema dat wij bij Navigator Network ook erg interessant vinden.
Achtergrond
Maarten Bautz begon zijn carrière bij FrieslandCampina en bekleedde vervolgens twaalf jaar commerciële functies. Daarna verliet hij de corporate wereld, een keuze waar hij nog altijd blij mee is. Na een internationale functie bij het wijnbedrijf Tubes, werd zijn nieuwe bestemming het familiebedrijf J.J. Darboven. Dit Hamburgse koffiebedrijf heeft zich ontwikkeld tot een internationale handelsonderneming met circa 900 medewerkers en 15 dochterondernemingen in negen Europese landen.
Waarom sprak J.J. Darboven je aan?
‘Het mooiste aan mijn werk vind ik het samenwerken met teams: mensen in beweging krijgen en veranderingen realiseren. Bij FrieslandCampina ging dat goed, maar de processen lagen daar grotendeels vast. Ik miste de verantwoordelijkheid om het geheel aan te sturen. Hier kan dat wel. Het draait tenslotte vooral om de mensen. Wat me ook aantrok, is dat koffie een natuurlijk product is en dat ik me hier actief met het onderwerp duurzaamheid kan bezighouden. J.J. Darboven is een echt familiebedrijf, nog steeds 100% eigendom van de familie. De CEO, de heer Albert Darboven is 88 jaar en nog elke dag in het bedrijf aanwezig. De volgende generatie staat klaar om het roer straks over te nemen. Het gaat om een bepaald type handelsmentaliteit en ondernemerschap. Dat motto draag ik actief uit’.
Wat was je opdracht bij aankomst?
‘We hebben verschillende verkoopkanalen, zoals retail, grenshandel en out-of-home (alle plekken waar je buitenshuis koffiedrinkt). Vooral dat laatste kanaal willen we uitbouwen; een interessante markt die voortdurend in beweging is. De mindset verandert: nieuwe generaties die andere manieren van consumeren hebben. Ik zie het als onze opdracht ondernemers continu oplossingen te kunnen bieden om ze te helpen aantrekkelijk te blijven en gasten te blijven trekken’.
Wat heb je veranderd om groei mogelijk te maken?
‘Ik heb eerst goed naar de mensen gekeken en een structuur aangebracht waarbij we vanuit afdelingen werken. Vervolgens heb ik gekeken wie waar het beste tot zijn recht komt. Soms haalde ik mensen uit hun comfortzone en maakte ik hen verantwoordelijk voor nieuwe taken. Hierdoor kijken ze met een frisse blik naar hun werk en groeien ze als persoon doordat ze meer vertrouwen krijgen en uitgedaagd worden. Daarnaast stelde ik iedereen de vraag: hoe willen we samenwerken? Wat vinden we normaal gedrag? Dit hebben we samen op papier gezet als leidraad voor onze werkwijze, zowel intern als richting klanten. Voorheen was de cultuur meer hiërarchisch maar dat past niet bij mij. Ik praat met iedereen en hou de communicatie open.’
Wat waren de resultaten?
‘Mensen voelden zich vrij om hun mening te geven en voelden zich gezien en gehoord. Ik heb podium gegeven aan talenten van jong tot oud. Ik geloof erin dat iedereen waarde toevoegt. Door hen zelf oplossingen te laten bedenken, dragen ze eigen verantwoordelijkheid en schuiven ze problemen niet door. Mijn doel is het bedrijf toekomstbestendig te maken, zodat ook de volgende generatie een gezond bedrijf aantreft. Dat is voor mij óók duurzaamheid.’
Waar zit het duurzaamheidskarakter verder in?
‘Wij nemen verantwoordelijkheid voor de plantages waar onze bonen vandaan komen. We ondersteunen boeren zowel ecologisch als economisch, zodat zij toekomstbestendig zijn. De koffieplant bijvoorbeeld is bijzonder gevoelig voor extreem weer met hoge temperaturen, droogte en erosie door hevige regenval. Daarom zijn we eind vorig jaar gestart met het planten van schaduwbomen bij onze boerencoöperaties in Peru en Honduras om de koffieplanten te beschermen tegen invloeden van buitenaf. Nederland loopt binnen J.J. Darboven voorop in duurzaamheid en ik probeer de andere landen daarin mee te nemen.’
Heb je daar een voorbeeld van?
‘In de Nederlandse retail vragen ze leveranciers om zich te committeren aan het Science Based Targets initiative (SBTi). Dit is een wereldwijd initiatief dat bedrijven helpt wetenschappelijk onderbouwde klimaatdoelen te stellen, in lijn met het Klimaatakkoord van Parijs. Het doel is om de opwarming van de aarde te beperken tot maximaal 1,5°C. Ik heb er vanuit Nederland voor gezorgd dat dit hoog op de duurzaamheidsagenda bij ons hoofdkantoor in Hamburg is gekomen om hier proactief op te gaan acteren.’
Wat zijn je verdere doelen?
‘Ik zie het als mijn taak om de naam J.J. Darboven bekender te maken in de Benelux. We zijn sinds 1966 actief in Nederland, hebben geweldige merken en een grote omzet, maar binnen de handel zijn we als bedrijf naar mijn mening nog te onbekend. We werken nu aan die zichtbaarheid en benutten synergie met de andere landen. Door samen te werken komen we verder.’
Je bent hier goed op je plek?
‘Ja, het mooie aan deze functie is dat ik op meerdere borden tegelijk schaak. Voorheen was ik verantwoordelijk voor sales of een merk; nu ben ik verantwoordelijk voor alles binnen de Benelux. In mijn huidige rol kan ik door het op een goede manier aansturen en het motiveren van de verschillende teams de organisatie in meerdere opzichten en als geheel laten groeien.’
Meer weten? Neem dan contact op met Joost Roelofsz of Jos Schelfhout.