
Jurgen van Olphen van TransEquity Network: 'Het succes van onze ondernemingen staat of valt bij de kwaliteit van het management’
Published on
Jos Schelfhout van Navigator Network Executive Search sprak met Jurgen van Olphen van TransEquity Network. Hun private equity portefeuille bestaat uit 16 bedrijven. Als ‘hands-on’ investeerder zijn zij actief betrokken bij hun deelnemingen. Alles valt of staat bij het vinden van de juiste mensen, waarbij Navigator Network succesvol heeft geholpen.
Achtergrond
Jurgen van Olphen heeft een achtergrond als ondernemer en directeur van diverse bedrijven. In 2002 heeft hij TransEquity Network opgericht. Van oudsher richtte het bedrijf zich op turnaround en recovery cases. Sinds 2014 hebben zij hun investeringsfocus verlegd en investeren zij alleen nog in gezonde bedrijven met groeipotentieel. Hun focus ligt op de meer traditionele sectoren, zoals maak- en handelsbedrijven. Dat behelst 90% van onze portefeuille, en daarnaast een klein deel zakelijke dienstverlening. We richten ons op bedrijven met een omvang tussen de 10 en 50 miljoen euro.
Onze portfolio bedrijven vragen een andere managementstijl
'Wij zijn heel betrokken bij onze deelnemingen, de helft van onze portefeuille bestaat uit bedrijven die in de duurzame consumentengoederen zitten. Dat is een sector die het na de start van de oorlog in Oekraïne, in 2022, moeilijk heeft gekregen. Door de onzekerheid, angst voor recessie, stijgende rentes en inflatie stegen de prijzen op veel fronten. Hierdoor zijn de consumentenbestedingen afgenomen eind 2022, dat bleef zo in 2023 en je ziet dat nu in 2024 dit weer licht omhoog krabbelt. Dit betekende voor deze bedrijven dat de resultaten flink tegenvielen de afgelopen jaren. We gaan niet afwachten tot de markt weer aantrekt, dat is de slechtste strategie voor een ondernemer. We denken juist na over hoe we het bedrijf weer op orde krijgen. We kijken naar de inkoop- en verkoopkant; hoe zorgen we ervoor dat de kosten weer onder controle komen? Gaan we de sales- en marketingactiviteiten intensiveren? Dit soort veranderingen, in een scenario waar het even wat minder gaat, vraagt om een andere managementstijl.’
Naar wat voor manager zoek je in zo’n geval?
‘Ik ben van mening dat er drie verschillende rollen zijn: 'een ondernemer, een leider en een manager. Al deze rollen zijn belangrijk en zelden tot nooit zijn zij in één persoon vertegenwoordigd. Wij bouwen daarom een managementteam met mensen die over aanvullende kwaliteiten beschikken. Je hebt een andere aanpak nodig dan in tijden van groei en daar zoek je de juiste mensen bij. En dan hebben we het over alle lagen van een organisatie, niet alleen het directie- en managementteam.
Wij gaan natuurlijk voor groeiversnelling en dat vergt ook weer bepaalde kwaliteiten en capaciteiten van mensen. Zeker na een overname staat de mens centraal om het groeiproces in goede banen te leiden. Hoe krijg je de onderneming een stap verder? Dat is enerzijds met een goed onderbouwd plan en anderzijds door de juiste mensen bij dat plan te zoeken voor het management en de hele organisatie.'
Welke verhouding van ondernemers, leiders en managers is de juiste?
'Ik werk al twintig jaar in de private equity wereld en daarvoor in het bedrijfsleven, en daar heb ik wel gezien dat als een ondernemer aan het roer zit, ondersteund door goed management, je de beste resultaten en kansen creëert. In de regel kan een goede ondernemer niet zonder een goede manager.’
Over welke kwaliteiten moeten jullie eigen mensen beschikken?
‘Ons team is opgesplitst in een transactieteam en een waarde-creatieteam. Het transactieteam richt zich volledig op de aan- en verkoop van deelnemingen. Dit team heeft andere kwaliteiten dan de mensen die ons waarde-creatieteam zitten. In dat laatste team kijkt de één vanuit een financiële invalshoek naar de organisatie en de andere meer vanuit de business/commerciële kant. En dat vult elkaar goed aan. Meestal zijn minimaal twee mensen uit ons team betrokken bij een deelneming, dus iemand met een financiële achtergrond en iemand met een bedrijfskundige achtergrond. De groei van ons portfolio bereiken we met ons waardecreatieteam. En met ons transactieteam proberen wij vijf tot tien transacties per jaar te doen. Onze participanten willen niet dat hun geld op de bank staat, maar door te investeren en een bedrijf naar een volgend niveau te tillen, laten we hun geld renderen. Dat vraagt om een actieve houding.
Onze actieve betrokkenheid bij bedrijven is kenmerkend. Het hands-on karakter zit in ons DNA. Wij zoeken een partnerschip met de directie van bedrijven, dat maakt dat partijen voor ons kiezen. Voor bedrijven die honderd procent willen verkopen tegen de hoogste prijs, zijn wij niet de geschikte partij. Wij zijn de partij die samen met de ondernemer een volgende groeistap wil maken. Het gaat eigenlijk om de pre-exit fase in onze investeringsstrategie.’
Hoe kijk jij naar de toekomst?
‘Ik kijk heel positief naar de toekomst. Er is nog een aantal bedrijven in de consumentengoederen die het nog moeilijk hebben, maar de meeste bedrijven doen het heel goed. Die zitten in de business tot business en hebben geen last van de marktomstandigheden. Dat zit natuurlijk ook in ons hele karakter als investeringsmaatschappij dat wij vanuit risicospreiding in verschillende sectoren investeren, waardoor jij bij een recessie niet meteen overal wordt geraakt. De verwachtingen zijn dat het aanbod van bedrijven in de M&A markt weer gaat toenemen en de verkoopkant trekt ook weer aan.
Op sommige bedrijven ben ik ook wel extra trots. In het wat verdere verleden hebben we een technische groothandel Elcee, samen met de CEO, verdrievoudigd in omvang. Een ander voorbeeld is Vanquish Yachts In de 5 jaar dat we daarin investeren is het extreem hard gegroeid. We hebben daar een premium merk gecreëerd.’
Wat maakt jullie zo succesvol?
‘Dat zijn onze mensen. En het vinden van de juiste kandidaat is ook weer een vak apart, daar schakelen we graag Navigator Network Executive Search voor in. Zoals laatst bij de Bredemeijer Groep, toen jullie betrokken waren bij de benoeming van de nieuwe CEO. Dat heeft heel goed uitgepakt. Ik leun graag op mensen die hier hun professie van hebben gemaakt.’
Meer weten? Neem dan contact op met Jos Schelfhout.