Willem Duijf van Moove: we zijn aan een volgend hoofdstuk begonnen

Published on

Jos Schelfhout van Navigator Network Executive Search sprak een tweede keer met Willem Duijf van Moove Connected Mobility. Zij zijn sinds het eerste interview razendsnel gegroeid en nu actief in meer dan 40 landen over de hele wereld. En dat met een relatief klein team, waarvan Navigator Network een aantal belangrijke posities heeft ingevuld.

Achtergrond
Moove is een telematica services dienstverlener en onderdeel van AutoBinck Group, een familiebedrijf dat zich onder andere richt op slimme mobiliteitsoplossingen. Met behulp van technologie helpen zij vloot managers van bezorgdiensten en field service dienstverleners hun vloot en bezorgers efficiënter, veiliger en meer duurzaam te laten werken.

Hoe is het jullie sinds ons eerste interview vergaan, destijds groeiden jullie al snel.
“Sindsdien is het heel hard gegaan. Het is nu het tweede hoofdstuk van ons avontuur. We zijn de powerpoint fase al een tijd voorbij, het is nu: Walk the Talk! Ook de AutoBinck Groep had niet kunnen bedenken dat Moove zo snel zou groeien. Het is vijf jaar geleden opgericht. Twee jaar geleden waren er voornamelijk nog klanten uit de Benelux, nu wordt onze dienstverlening wereldwijd gebruikt door Fortune 500 klanten. Er zijn meer dan 40 landen waar onze klanten actief onze oplossing gebruiken. Dat is ook buiten Europa; bijvoorbeeld ook in Azië, Nieuw-Zeeland en Australië. We hebben net onze eerste verschepingen gehad naar het Caribisch gebied en Latijns-Amerika komt eraan.”

Hoe is die uitrol wereldwijd gegaan?
“Dat is best bijzonder, vooral gegeven het feit dat wij maar met een relatief klein team zijn. Een aantal daarvan heeft Navigator Network voor ons geplaatst. Zoals bijvoorbeeld de COO (Chief Operating Officer) Tiina Nicolaes. Dit is een belangrijke positie om ingevuld te hebben voor de fase waar we nu in zitten. We groeien snel en maken het waar! De jaren hiervoor stond ik bij wijze van spreken op een zeepkistje te prediken wat onze ambities waren. Nu komen ze ook echt uit. Het is mooi om te zien wat het effect daarvan op onze organisatie is.”

Wat is het effect van het succes op je organisatie?
“Het ontsluit een nieuwe energie. Ik sprak bijvoorbeeld onze product owner, Joost van Rietbergen. Hij heeft innovatie gestudeerd in Utrecht. Sinds drie jaar werkt hij voor ons, dit is zijn eerste baan. Omdat hij talentvol is, hebben we hem al vroeg verantwoordelijk gemaakt voor het product. Inmiddels spreekt hij direct met onze Fortune 500 klanten; over bijvoorbeeld hoe rijveiligheid verbeterd kan worden in Indonesië. Hij ziet met eigen ogen de impact die we maken. Dat geeft een extra dimensie aan zijn werk. Het beste in onze mensen komt naar boven.”People.Fleet.Impact" noemen wij dat.

Wat houdt de groei die jullie doormaken nog meer in?
“We zijn van ‘minor league’ bedrijven naar ‘major league’ gegaan. We zijn heel blij met onze nationale heroes zoals Jumbo, HelloFresh en Cool Blue. Daarnaast hebben we nu ook wagenparken die wereldwijd meer dan 20.000 voertuigen hebben rijden aan ons weten te binden. Bedrijven als Eden, Tesla, Pepsico, Philip Morris, maar ook The Church of Jesus Christ the Later Day Saints. Die laatste hebben wereldwijd 17.000 missionarissen rondrijden en dat moet allemaal veilig. Nu doen wij Europa voor ze, maar het plan is om dat uit te breiden.”

Hoe doen jullie dat wereldwijd met zo’n klein team?
“Je kunt je voorstellen dat wij met een organisatie van 17 mensen nergens lokaal zitten. We kunnen service leveren omdat we het ecosysteem goed hebben ingericht. Wij zijn een B2B platform, waarbij we bedrijven zoals Moove hebben benaderd in andere continenten. Die hebben we aan elkaar verbonden in een alliantie. Bij een klant zoals Phillip Morris die in 86 landen onze dienst wil over de 6 continenten, hebben wij lokale partners nodig. Deze partners zijn net als wij resellers van Geotab (de telematica oplossing). Zij zorgen dat de vloot is geïnstalleerd, dat de mensen getraind zijn en dat er een helpdesk support is in de juiste tijdzone. Zij hebben de lokale expertise. "Think global, act local", zeggen wij altijd. Een klant wil één partij hebben die alles wereldwijd voor ze coördineert. In die marktvraag zijn wij gestapt. Door deze allianties hebben wij veel meer slagkracht gekregen. Bij Geotab zijn wij nu top of mind, voor hun groei is onze alliantie ook interessant. Daar gaan wij de vruchten van plukken.”

Welke stappen zijn er nog meer gezet?
“We hebben ISO-certificering die bewijst dat we kwalitatief juist met alle privacygevoelige data omgaan. Wij zijn daarmee uniek in deze industrie. Daarnaast zijn wij bezig een programma te ontwerpen waarbij we tegen de klant zeggen: je koopt bij ons niet alleen die ene oplossing, we helpen je ook om binnen jouw organisatie draagkracht te krijgen. Bij die grote bedrijven kost het heel tijd om iets geïmplementeerd te krijgen. Zeker als het over zaken als dataprivacy en security gaat. Wij helpen om intern de beslissing er sneller doorheen te krijgen. Dat gaat onze nieuwe COO Tiina Nicolaes uitrollen die jullie bij ons hebben geplaatst. Zij is de 'right lady at the right time'! Zij heeft een essentiële rol in deze groeifase.”

Wat houdt dat wereldwijd uitrollen precies in?
“Wij zijn tegelijk onze diensten in landen als Indonesië, Singapore, Mexico en Nieuw-Zeeland aan het uitrollen. Daar leren we heel veel van, en die kennis passen we meteen toe bij een volgende klant. Tiina is er voor al die leermomenten, ze denkt na over de licenties, import procedures, belastingen en hoe we onze dongles in al die landen krijgen. Het is heel complex. We kunnen zo snel leren omdat wij al die lokale partners in die landen hebben die locale ervaring hebben en proactief met ons meedenken.”

Waar liggen jullie uitdagingen?
“De clichés zijn waar; harde groei kan ook je eigen strop zijn. Dus we moeten goed blijven managen en nemen gecalculeerde risico’s. We hebben mede dankzij jullie de juiste mensen aan boord om dit te doen. Hiermee zijn we klaar voor hoofdstuk 3 om weer een stap verder te zetten. Stay tuned.”

×

Welcome to Navigator Network!

We advise companies on how they can set up their team or organisation by identifying their goals and how to attain them. This requires proactive thinking, and determining which characters and personalities work well together, and which experience and competencies complement each other. If you are interested or have a question, please send a WhatsApp message.